Trailerladen

Daar sta je dan om 5:00 uur in de ochtend. Klaar om op wedstrijd te gaan. Je hebt alles ingepakt en bent er helemaal klaar voor. Dan komt het moment van laden en aan mijn gezicht is te zien, dat het niet de eerste keer is, dat we op dit punt terecht zijn gekomen.

Heel wat uurtjes heb ik met Flame bij de trailer gestaan

Flame kon volledig blokkeren op de klep en als er dan te veel druk werd gebruikt, kwam hij omhoog, draaide in de lucht en rende langs de trailer weg. Hij zette je volledig buiten spel, wat menig gevaarlijke situatie met zich mee bracht.

Later kwam de oorzaak aan het licht en vertelde zijn eerste eigenaar dat Flame een naar ongeluk heeft gehad op de trailer. Hierbij liep hij een nare verwonding op aan zijn rechter voorbeen. Flame moest toen meteen de trailer weer in om de wond bij de kliniek te laten hechten.

Met bibberende benen op de klep

Heel wat uurtjes heb ik met Flame bij de trailer gestaan. Één stapje er op en weer er af, totdat hij uiteindelijk na lang oefenen helemaal de trailer in liep. De sleutel voor ons was geduld en begrip. Vaak ontbreekt het mensen aan beiden. Ook ik heb me vaak laten leiden door onbegrip en ongeduld en heel eerlijk gezegd, heeft ons dat nooit zo ver gebracht. Alleen maar stress en een hoofd wat op onweer staat.

Pas toen ik Flame zijn verhaal kende, begon ik te begrijpen waar de ‘onwilligheid’ vandaan kwam en dat het niet zijn schuld was, maar wel mijn taak om het vertrouwen met de trailer te herstellen. Alleen op die manier konden we zorgeloos naar een training of op wedstrijd.

Tip 1

Misschien is het je al opgevallen dat op de eerste foto een hele andere trailer te zien is dan op de tweede foto. Kijk ook eens kritisch naar jouw trailer. Is deze ruim genoeg voor je paard, is het licht van binnen (foto 2) of eerder een donker hok (foto 1).

Daarnaast kun je ook nog kijken naar de volgende punten:

  • Check regelmatig of er geen rotte of zachte plekken in de wanden of bodem zitten.
  • Kan de stang soepel open en dicht.
  • Kan de klep soepel open en dicht.
  • Is de voor- en achterstang op de juiste hoogte geplaatst. Dit is heel belangrijk, omdat als de stang op de juiste hoogte zit het paard daar het meeste steun aan heeft tijdens het rijden. Je kunt het reizen voor een paard op deze manier een stuk comfortabeler maken. De stang mag zeker niet te hoog zitten, let daar extra op bij het vervoeren van pony’s. Als de stang te hoog zit kan de pony er onder door glijden en op deze manier onder de stang terecht komen wat lelijke verwondingen kan geven.
  • Hoe is de opstap van de klep, op de eerste foto zie je dat de rand van de klep vrij hoog boven de grond is, op de tweede foto ligt deze op de grond.
  • Is er voldoende ruimte voor het hoofd of hangt er een hooinet in de weg.
  • Hangt het hooinet stevig vast of verandert deze tijdens het reizen in een heen en weer zwaaiende zak die continu tegen het hoofd van je paard aan komt.
  • Staat het paard goed vast aan de voorkant, mijn voorkeur heeft twee lijnen die niet al te strak zitten. Als je dan een keer op de rem moet gaan staan moet het paard wel de ruimte hebben om zijn hoofd naar boven te bewegen om de klap op te vangen zonder dat het paard enorm veel druk op het hoofd voelt of er lijnen breken wat weer een negatieve ervaring in de trailer tot gevolg heeft. Natuurlijk mag het paard ook niet te los staan.

De fout van het herhalen

Vaak hoor ik mensen zeggen: “Als je je paard vaak genoeg in de trailer krijgt, went hij er vanzelf aan.”. Helaas werkt het niet zo, we zullen de paarden daarin echt moeten begeleiden en uitleggen dat een trailer veilig is.

Stel je voor: je bent bang van spinnen en ik vind dat maar raar. Er is dus geen begrip vanaf mijn kant voor jouw angst. Dus ik zet je in de hoek van een kamer met een spin in je handen en na 20 min haal ik die spin weg. Dit doe ik vervolgens iedere dag. Op een gegeven moment zul je voor mij weg gaan rennen als ik weer met die spin aan kom, want tijdens dit proces heb je niet geleerd dat die spin niet eng is, maar wel dat ik jou iets heel vervelends wil laten doen.

Trainen

Zo werkt het bij paarden ook. Als ik een paard in de trailer krijg terwijl het paard eigenlijk heel bang is, maar er op goed vertrouwen in gaat en ik hem vervolgens opsluit en ga rijden, dan verdwijnt niet de angst voor de trailer, maar wel het vertrouwen in mij.

Gelukkig zijn er ontzettend veel mooie methodes die je kunt gebruiken om je paard te leren laden.

Ik heb gekozen voor de methode 2Moons. De manier van trainen vind ik heel erg prettig. Het wederzijdse respect tussen begeleider en paard vind ik heel erg belangrijk. Het paard heeft ook een ‘stem’. Er word gekeken naar het paard en van daaruit gaan we aan het werk. Natuurlijk is er een bepaalde basis, maar uiteindelijk zal iedere training anders zijn. Ieder paard is immers anders.

Tip 2

Tot nu toe ben ik nog nooit een paard tegengekomen wat, gewoon geen zin heeft. Oké, er zijn er bij die gewoon een aparte gebruiksaanwijzing hebben, maar eigenlijk hebben al deze paarden wel een keer iets vervelends meegemaakt.

Deze vervelende gebeurtenis hoeft helemaal niet groot te zijn. Misschien heeft het paard zijn hoofd een keer gestoten of liep hij bij het uitladen schuin van de klep waardoor er een been naast de klep kwam te staan, misschien konden wij geen goede begeleider zijn bij het trailerladen en heeft het paard onze onzekerheid, angst of frustratie gevoeld. Allemaal dingetjes waar we misschien niet zo bij stilstaan, maar die wel van invloed kunnen zijn.

Kijk eens goed naar je paard, is hij echt zo onwillig of zien we toch iets van wantrouwen, angst of is je paard ontzettend nerveus. Als je dat ziet dan is dat heel mooi, want dan is ook jouw paard niet onwillig, maar ligt er een kans voor jou als eigenaar om je paard de training te geven die het verdient en nodig heeft om zonder spanning de trailer op te lopen.

Kosten trailerladen

  • 50,- per uur
  • 130,- per dagdeel (3 uur)
  • Eerste 15 km gratis daarna 0,30 per km
  • Het meebrengen van mijn 1,5 paards trailer behoord tot de mogelijkheden